Temppelisalaisuuksia – Angkor Wat pyörällä

posted in: Kambodza | 30

Olin halunnut nähdä Angkor Watin lukioikäisestä saakka. Suunnittelin kaakkois-Aasian matkaa, jonka ensimmäisenä stoppina olisi ehdottomasti Siem Reap ja Angkor. Valintoja täytyi kuitenkin tehdä ja päätin käyttää säästöni Japaninmatkaan – kerta toisensa jälkeen. Nyt tuli kuitenkin viimein mahdollisuus viettää vähän pidempi aika kaakkois-Aasiassa reissaten. Malesian Kuala Lumpur toimii loistavana hubina, josta pääsee lentämään todella edullisesti läheisiin maihin Air Asian siivin. Niinpä ei tarvinnut montaa kymppiä köyhtyä päästäkseen Malesiasta Kambodžaan. Suora lento vei Kuala Lumpurista Siem Reapiin parissa tunnissa. Unelma oli toteutumassa. Mutta millaista oli kokea Angkor Wat pyörällä?

Jo saavuttuamme Siem Reapin hotellin olin aivan myyty. Viidakkotemppelifiilis lähti välittömästi päälle.

Angkor Wat pyörällä

Siem Reap on pieni ja symppis kaupunki. Kaupunki on selkeästi vaurastunut sen jälkeen, kun turisteja on alettu lennättää suoraan Siem Reapin omalle lentokentälle noin kymmenen vuotta sitten. Siem Reapin lentokenttä onkin tällä hetkellä koko maan vilkkain. Lentokentälle ei saapunut ainoastaa reppureissaajia, vaan myös perheitä ja kaikenikäisiä turisteja reppuineen ja matkalaukkuineen. Suomalainen voi hankkia 30 päivän viisumin ennakkoon netistä tai ostaa sen lentokentältä sinne saavuttuaan. Kambodžan viisumi maksaa 30 dollaria (dollareita voi nostaa lentokentältä automaatista) ja mukana tulee olla yksi passikuva. Jos kuvaa ei ole, ei hätää: tuolloin viisumin hinta on 32 dollaria. Oman kokemukseni mukaan viisumi oli valmis alle kymmenessä minuutissa.

Kaupunkiin tullaan sen yhden asian vuoksi – Angkor Wat ja sitä ympäröivä Angkorin arkeologinen puisto on nähtävä edes kerran elämässä.

Kaupungin jokainen tuktuk-kuski haluaa viedä sinut päiväksi kiertämään temppeleitä. Mennäänkö katsomaan temppeleitä tänään? Entä mitä aiot tehdä huomenna? Ei mennä, kun me halutaan nähdä Angkor Wat pyörällä.

Angkor Wat pyörällä width=

Hotelli vuokrasi meille pyörät 24 tunniksi kolmen dollarin hintaan (pyörän voi saada halvimmillaan jopa dollarilla). Pyöräilimme lipunmyyntipisteeseen, joka sijaitsee Angkorin arkeologisesta puistosta muutaman kilometrin etelään. Ilman lippua alueelle ei ole asiaa, sillä puiston ulkopuolella ja puistossa on useita lipuntarkastuspisteitä. Päivälipun hinta on 20 dollaria (helmikuusta 2017 alkaen 37 dollaria) ja kolmen päivän lipun saa 40 dollarilla (helmikuusta 2017 alkaen 62 dollaria). Harkitsimme kolmen päivän lippua, mutta päädyimme kuitenkin päivän lippuun ajatellen, että voimme käydä ostamassa toisen päivälipun, jos haluamme sinne vielä takaisin. Tällä kertaa yksi päivä meille kuitenkin riitti.

Lippuja seuraavalle päivälle myydään lipunmyyntipisteessä edellisenä iltana viidestä alkaen. Kyseisellä lipulla pääsee alueelle käymään vielä samana iltana, jos on nopea. Angkor Wat suljetaan kuudelta illalla. Jonotimme lipunmyyntipisteelle hyvissä ajoin ja meille myytiin lippu jo varttia vailla viisi. Siispä ehdimme hyvin suhauttaa Angkor Watille vielä samana iltana. Auringonlasku ei pilvisen sään vuoksi ollut kummoinen, mutta Angkor Watilla sai hyviä kuvia ilman ihmisiä, kun oli illan viimeinen kävijä. Olin niin onnellinen saadessani nähdä viimein tämän rakennelman livenä. Oli se vaan upea. Niin upea.Angkor Wat pyörällä

Seuraavana aamuna herätyskello soi neljän jälkeen. Olimme hieman ennen viittä valmiita starttaamaan uuden temppelintäyteisen päivän. Ulkona oli vielä pimeää, joten otsalamput tulivat pyöräillessä tarpeeseen. Matka kaupungista Angkor Watille on melko huonosti valaistu. Kaduilla ei ollut vielä ketään. Kuitenkin kellon lähestyessä puolta kuutta alkoi ohitsemme viilettää tuktukeja. Joku muukin suunnitteli näkevänsä auringonnousun Angkor Watin edustalla. Matka Angkor Watille pyörällä kesti puolisen tuntia.

Vaikka oli aamu, oli todella kuuma ja kuumankosteaa. Auringonnousu oli kaunis. Väkeä sitä katsomassa oli jonkin verran, mutta ei kuitenkaan ihan tungokseksi asti. Parhaat paikat vietiin nopeasti.

Angkor Wat pyörällä

Kun aurinko oli noussut, kaikki suuntasivat Angkor Watille. Niinpä me päätimme, että lähdemme tutkimaan muita temppeleitä ja palaamme Angkor Watille myöhemmin. Erinomainen ratkaisu. Saimme pyöräillä aivan rauhassa pitkin upean vehreitä metsiä. Välillä tien vierellä näkyi upea temppeli tai temppelin raunioita. Välillä sai pyöräillä kauniiden porttien läpi.

Angkor Wat pyörällä Angkor Wat pyörällä

Osa temppeleistä, Angkor Wat mukaanlukien, avaa ovensa turisteille aamuisin puoli kuudelta. Osa kuitenkin vasta puoli kahdeksalta. Me pyöräilimme rauhassa temppeleitä ja luontoa ihaillen ja saavuimme Ta Prohm -nimisen temppelin portille hieman seitsemän jälkeen. Odottelimme puoli kahdeksaan ja pääsimme ensimmäisinä sisään. Alueella ei ollut ketään muita.

Alueella on lukuisia temppeleitä. Miksi sitten Ta Prohm? Se erottuu alueen muista temppeleistä sen vuoksi, että se on yhä edelleen suurelta osin luonnon armoilla. Temppeliä restauroidaan jatkuvasti siihen uskoon mitä se on alunperin ollut, mutta yhä edelleen valtavat puut kasvavat raunioiden päällä ja murtuneet temppelinseinämät levittäytyvät ympäriinsä. Aivan upea paikka.

Angkor Wat pyörällä Angkor Wat pyörällä Angkor Wat pyörällä Angkor Wat pyörällä

2000-luvun alun Tomb Raider -elokuvassa Angelina Jolien esittämä Lara Croft seikkailee juurikin näissä maisemissa. Elokuvan myötä turistit ovat löytäneet tämän upean temppelin yhä enemmän. Raunioissa ja temppelin sokkeloissa seikkaillessa fiilis todellakin on kuin Lara Croftilla tai Indiana Jonesilla konsanaan.

Muita turisteja alkoi Ta Prohmille saapua juuri, kun olimme sieltä poistumassa. Loistava ajoitus siis.

Kävimme ihmettelemässä paria muutakin temppeliä matkan varrella, mutta seuraavana pääkohteena oli hymyilevistä Buddhan päistä tunnettu Bayon. Kaupungin jokainen turisti oli jo liikkeellä ja Bayon oli täynnä kiinalaisia selfie-keppiensä kanssa. Ei enää yhtä rauhallista kuin Ta Prohmilla. Kaunis paikka kuitenkin tämäkin, ja jos vähän yritti, sai kuvia ilman muita turistejakin.

Angkor Wat pyörällä Angkor Wat pyörällä

Parinkymmenen kilometrin pyöräilyn jälkeen kuumuus alkoi jo viedä voimia. Onneksi oli paljon vettä ja suolaista naposteltavaa mukana. Taukoja kannattaa pitää ja nesteytys on tärkeää.

Temppeliähky tulee helposti päivän aikana. Kolmen päivän lipulla se varmasti tulee kahta kauheammin. Voisin mennä mielelläni Angkorin arkeologiseen puistoon uudelleenkin, mutta en sitä olisi jaksanut välttämättä seuraavana päivänä tehdä.

Jaksoimme päivän päätteeksi kiertää vielä sen itse Angkor Watinkin jokaisen sopukan. Puolenpäivän jälkeen oli ihan hyvä aika lopulta siellä vierailla, kun suurimmat ryhmät olivat sen jo käyneet ja siirtyneet muille temppeleille. Valtava rakennelma.

Katso videolta, kuinka nähdä Angkor Wat pyörällä:

Kerrassaan upea ja ikimuistoinen päivä.

Oletko jo nähnyt Angkor Watin tai onko se reissusuunnitelmissa? Miltä tuntuisi nähdä Angkor Wat pyörällä?

Seuraa matkaa Instagramissa, Facebookissa ja YouTubessa.

30 Responses

1. Onhan tuolla tultu käytyä. Oikein kahteen kertaan : )

Itse pidän enemmän sitä kolmenpäivän lipusta. Voi rauhassa kierrellä aluetta sopivina paloina. Todellakaan ei pitäisi ahnehtia montaa temppeliä samana päivänä. Pyöräilijöitä näkyi siellä paljon. Me otimme Tuk-Tuk-kuskin aina koko päiväksi. En olisi mitenkään jaksanut polkea siinä kosteudessa ja kuumuudessa.

Tuosta linkistä löytyy niitä minun kertomuksia http://www.tamamatka.fi/category/kambodza/

• Kävinkin lukaisemassa sun juttuja tuossa aiemmin. :-) Varmasti jos kolme päivää aikoo temppeleillä pyöräillä, on se tuktuk paras vaihtoehto. Yksi päivä pyöräilylle riitti kyllä. Kuuma oli, mutta siistiä! :-D

2. Ihania tuollaiset pitkäaikaiset haaveet ja varsinkin niiden toteutuminen. Minulla lapsuuden matkakohdehaaveista taitaa olla jäljellä enää Filippiinit. Kalifornian valloitin heti peruskoulun jälkeen vuonna 97, ja Galapagossaarillakin kävin joskus muutamia vuosia sitten. Filippiineille ei ole vaan tullut lähdettyä, vaikka se olisi aika helpostikin toteutettavissa. Haavekohteet ei kuitenkaan heti lopu kesken. Niitä kun tulee koko ajan lisää – varsinkin tällaisista hienoista kohteista lukiessa :D

• Oi, Galapagossaaret! Tuo on varmasti ollut monen lapsen ja nuoren unelma. Kyllä kiinnostaisi itseänikin. :-) Filippiinit sen sijaan ei jotenkin ole yhtään kiinnostanut. Toivottavasti sinnekin kuitenkin vielä joskus pääset reissaamaan. :-)

3. En ole käynyt mutta haavelistalla on ollut jo monta vuotta. Polkupyörän vuokraus voisi olla alueella järki valinta ja Kiito s vinkeistä muutoin alueelle matkaamiseen.

4. Angkor Wat on kyllä yksi niistä paikoista, joissa haluaisin elämässä kerran käydä.. Vanhana Tomb Raider -fanina ei vois jättää väliin! Markus onkin tuolla käynyt. Ehkä joskus päästään paikalle uudestaan.

Mua jäi mietityttää tuo pääsymaksu, aika kallis! Onkohan paikallisille oma hinta, kuten esim. Taj Mahalilla Intiassa? Turistit joutuu maksaa aikamoisia summia (vaikka toki ihan kohtuullista se vielä on), mutta paikalliset pääsevät lähes ilmaiseksi, mikä on mielestäni kyllä tavallaan hyvä juttu.

• Aivan upea paikka, tosiaankin! Toivottavasti joku kerta pääsette sinne yhdessä reissaamaan. :-)

Pääsymaksu tuntuu kyllä kieltämättä äkkiseltään kalliilta. Arvoa sille kylläkin saa, kun temppeleitä on niin valtavasti. Mikäli muistan oikein, paikalliset pääsevät tuonne käymään ilmaiseksi.

5. Onhan upea paikka, ehdottomasti must see-listalla tämä! Ja eipä ollut pahanhintaista polkupyörien vuokra, vaikkakin varmasti aika hikistä puuhaa siellä tropiikissa. :)

6. Upea paikka ja aion kyllä itsekin siellä joskus käydä. Pyöräily tuolla olisi kiinnostava vaihtoehto ja blogipostauksen hyviä puolia on se, että ei ole tullut ajatelleen sitä, että tuolla voisi olla useamman päivän. Olisi varmasti hyvä idea ainakin parina päivänä käydä.

P.S. Komea pääsylippupassi & kuva :-)

• Kannattaa kyllä vielä joskus käydä! Hieno paikka. Toi pääsylippupassi oli kyllä hieno ja kauheella tahdilla noita kuvia siihen otettiin. :-D

7. Minä en kyllä teininä ajatellut Angkor Watia, minä ajattelin, itse asiassa, lattari-Amerikkaa. Kamputseasta minua kiinnosti punakhmerien valtakausi. Minä sain temppeliähkyn Machu Picchulla, kun ne ja myös Angkor Wat eivät niin kauhean vanhoja ole ja tuohon aikaan meidän esivanhempammekin rakentelivat yhtä sun toista. Video yllätti kuitenkin myönteisesti, vaikka se alkoikin heti turakaisen häiritsevällä vihellyksellä ja popparinrouskuttelijaa oli vähän joka kuvassa. Punakhmerien aikana ei ollut yhtään turistia. Ehkä minä olin teininä sadisti, kun minua kiinnostivat kaikki julmuudet. Pyörät olivat ilman muuta oikea tapa varustautua temppelikierrokselle, niillä pääsi turakaisia karkuun. Minä olen kuvista ja videosta positiivisesti yllättynyt. En tiennyt temppelikompleksin olleen niin laaja.

• Machu Picchulla varmasti tulee myös helposti se temppeliähky. Siellä haluaisin vielä kovasti käydä! Myös yksi niistä kohteista, jotka ovat pitkään olleet omalla listallani. Valtava tuo temppelikompleksi tosiaan on. En sitä itsekään ollut aiemmin käsittänyt. :-)

8. Tuttuja temppeleitä, vaikka kuten Anna tuossa jo ensimmäisessä kommentissa osaltaan totesi, emme mekään halunneet noissa lämpötiloissa pyöräillä ja etsiä omia reittejämme.
    Ehdottomasti näkemisen arvoinen, niin aamulla auringon noustessa, kuin illalla auringon laskiessa, kuin siinä välissäkin, Angkorin alue.
    Juttulinkkejä tässä jutussamme, jos haluat lukea http://meriharakka.net/2014/12/02/kaikki-kambodzasta/

9. Ämpärilistalta löytyy ehdottomasti. Tuon Ta Prohmin näkeminen kiinnostaisi jopa itse Angkoriakin enemmän, sillä nuo puut ovat niin älyttömän upeita. Suunnittelin kanssa jossain vaiheessa kunnon Aasian-reppureissua mihin tämä olisi sisältynyt, mutta elämäntilanteet muuttui ja tilalle tuli toisia reissuja. Joku päivä vielä! Ja pyöräily kuulostaa just passelilta tavalta kiertää kävelyyn vähän turhan laajaa aluetta. Tikalin maya-rauniokaupunkia tuli koluttua jalan Keski-Amerikassa, mutta keskuksesta ei hirveän kauas tullut lähdettyä etäisyyksien takia. En tiedä olisiko pyörästä ollut siellä enemmän haittaa vai hyötyä. :D

10. Angkor Wat on vielä itsellä näkemättä, mutta menee kyllä to do -listalle!
    Uskon, että kuumuudessa pyöräilyn sijaan tuk-tuk kyyti saattaisi olla meille se sopivin vaihtoehto.,
    varsinkin jos perheen pienemmätkin ovat mukana.

Kiitos hienosta kuvamatkasta, vielä tämä täytyy nähdä auringon nousun tai laskun aikaan!

11. Angkor Wat ei ole mun listoilla aikaisemmin ollut, mutta nyt kun siitä on enemmän kuullut ja kuvia nähnyt, se on alkanut kiinnostamaan. Hauska ratkaisu käydä siellä pyörällä. Kuumassa ja kosteassa minäkin ehkä kallistuisin tuk-tukin kyytiin.

12. Rehellisesti sanottuna, en ole aikaisemmin kuullut koko paikasta! Näyttää kyllä tutulta tämä paikka, et varmaan kuvia nähnyt, mutta en varmaan ole kuullut paikasta mitään! Pitääpäs laittaa korvan taakse tämäkin mesta;) ihanan näköinen paikka!

13. Kierrelty on tu-tukin kyydillä. Todella vaikuttava paikka, ehkä yksi hienoimmista, joita on reissujen varrella tulltu nähtyä.

14. Upea paikka! Mahtavaa, että haaveesi toteutuu, minä jatkan vielä haaveilemista. Voin jotenkin aistia millaista oli pyöräillä tuolla aamutuimaan ja hengittää aamun raikasta ilmaa, ja ihailla paikkoja. Niin mieletöntä.

• Oli hieno kokemus kyllä. :-) Ilma ei niin raikasta ollut (hirveän kuumankosteaa), mutta aikaisissa aamuissa on aina sitä jotain.