Laukon kartano – kansantaruja ja käsinkosketeltavaa historiaa

posted in: Suomi | 2

Yhteistyössä Laukon kartano ja Vesilahti

Vesilahteen Tampereen eteläpuolelle perustettiin vuonna 1982 historiallinen, noin 20 kilometrin pituinen reitti Klaus Kurjen tie. Klaus Kurjen tien varrelle osuu mm. rautakautinen pakolinna ja päällikkösuvun hautakalmisto, 1400-luvulta peräisin oleva kivisakasti ja kansantaruistaan tunnettu Tuhnuvuori. Reitille osuu myös historiallinen Laukon kartano, joka avasi ovensa suurelle yleisölle viime vuonna. Nyt kesällä 2017 Laukon kartanoon pääsee tutustumaan itsenäisesti tai opastetuilla kierroksilla.

Laukon kartano Laukon kartano

Kävimme tutustumassa Laukon kartanoon kesän lauantaikierroksella. Matkaan lähdimme aamulla Tampereelta. Ajoimme pitkin Klaus Kurjen tietä ja kuulimme siihen liittyviä tarinoita matkan varrella. Laukon kartanolle saavuimme sopivasti lounasaikaan. Kierrokseen kuului herkullinen buffet-lounas, jolla erikoisruokavaliotkin oli otettu erinomaisesti huomioon. Salaattipöydästä löysin itselleni paljon syötävää ja sain mainion kasvispääruuan pöytään kannettuna. Kesämaisema Laukon kartanon terassilta on mieletön. Kyllä näissä maisemissa kelpaa lounastaa.

Laukon kartano

Lounaan jälkeen saimme opastetun kierroksen Laukon kartanon pihapiirissä. Historioitsija ja kartanon rouva Liisa Lagerstam tuntee Laukon historian erinomaisesti ja hän osaa kertoa alueesta jokaista yksityiskohtaa myöten. Historiaa Laukolla todellakin riittää. Laukko on ollut asutettu jo viikinkiajalla ja sen vaiheet eri omistajineen kietoutuvat tärkeisiin Suomen historian kehitysvaiheisiin.

Yksi merkittävimmistä Ruotsi-Suomen aatelissuvuista, Kurki-suku, hallitsi Laukkoa neljän vuosisadan ajan. Perimätiedon mukaan pirkkalalaispäällikkö Matti Kurki taisteli kaksintaistelussa venäläispäällikkö Pohtoa vastaan saarella Laukon kartanon edustalla. Legendan mukaan Pohto oli sivaltanut Matti Kurjelta käden poikki ja pilkannut sanoen, sinähän hypit kuin kurki! Tämän jälkeen Kurki oli todennut osaavansa lentääkin kuin kurki samalla sivaltaen Pohdon pään irti. Tämän jälkeen saari sai nimen Pohdonsaari.

Laukko on ollut historiallisesti hyvin merkittävä. Tiesittekö, että Elias Lönnrot on toiminut kotiopettajana Laukon kartanossa ja laittanut siellä Kalevalan kansiin? Kartanon alueelle tuotiin myös vuonna 1934 Suomen ensimmäiset valkohäntäpeurat. Valkohäntäpeuroja kutsuttiinkin Suomessa pitkään laukonpeuroiksi.

Laukon kartano

Laukon kartanolla on tehty useita arkeologisia kaivauksia. Lokakuussa 2015 YLE:n Menneisyyden metsästäjät -tv-sarjan kuvauksissa Laukon kartanon edustalla sijaitsevalta Pohdonsaarelta löydettiin muinainen kolmipäinen kotka -koru, jonka arvioidaan olevan peräisin 600-800-luvuilta. Tänä kesänä Laukon kartanolla myydään tämän korun pohjalta tehtyä upeaa jäljennöstä, johon allekirjoittanut ihastui kovin.

Laukon kartanon alueella on ihana viettää kesäpäivää ulkosalla, mutta myös sisätilat ovat kiinnostavat. Tänä kesänä sisätiloista löytyy mm. Suomi-Filmi-näyttelyitä. Kesän aikana Laukon kartanolla myös esitetään useita suomalaisia klassikkoelokuvia.

Laukon kartano Laukon kartano

Olen jo pidempään miettinyt, onkohan Tampereen Laukontorilla ja Vesilahden Laukon kartanolla jotain yhteistä. Laukon kartanon vierailulla selvisi, että kyllä vaan on. 1800-luvun puolivälissä avattiin höyrylaivareitti Laukon kartanon ja Tampereen välillä. Tuo höyrylaiva vei Tampereen alarantaan, ja pikkuhiljaa alaranta sai nimekseen Laukontori. Tänä kesänä Hopealinja kuljettaa kerran viikossa maanantaisin kesävierailijoita päiväretkelle Tampereen Laukontorilta Laukon kartanolle.

Laukon kartanon opastettu, Tampereelta alkava lauantaikierros järjestetään seuraavan kerran 9.9. Laukon kartano on kesällä 2017 avoinna 13.8. saakka joka päivä klo 11-18. (Edit: 1.8.: yleisön pyynnöstä Laukon kartano on avoinna yleisölle myös elokuun kaksi viimeistä viikonloppua!)

Haluatko kuulla lisää Laukon kartanon historiaa ja Tuhnuvuoren kansantarun? Katso video!

Katso myös YLE:n Menneisyyden metsästäjät -sarjan Laukon legendat -jakso täältä.

Seuraa matkaa InstagramissaFacebookissa ja YouTubessa.

2 Responses

1. Mun työpaikalta tehtiin kevätretki tuonne kartanoon, mutta itse olin tietenkin omilla reissuillani muilla mailla enkä päässyt osallistumaan! Vähän harmitti, koska tykkään tosi paljon kartanoista. Pitää yrittää päästä käymään tuolla jossain välissä ihan itsenäisesti, sen verran paikka jäi kiinnostamaan :)