Taiwan road trip – yö viidakossa

posted in: Taiwan | 10

Modernia suurkaupunkia ja trooppista viidakkoa. Tätä on Taiwan.

Matkamme jatkui Shanghaista kohti Taiwania, jonka tulisimme kiertämään linja-autolla seuraavan viiden päivän aikana. Yövyimme ensin Taipeissa ja kävimme mm. ihmettelemässä yötoria, mutta kirjoittelenpa Taipein meiningeistä sitten tämän eeppisen road tripin jälkeen. Taipeissa vietimme myös vielä viimeisen päivän ennen kuin lensimme sieltä eteenpäin.

taipeitaroko

Ensimmäisenä suuntasimme kohti Taroko-kansallispuistoa. Alkupuoli matkaa oli melko suoraa moottoritietä, mutta loppupuolisko kiemurtelevaa vuoristotietä. Aava Tyyni valtameri avautui toisella puolella ja jylhät kalliot nousivat korkeuksiin toisella puolella tietä. Upeita maisemia. Päivä oli todella aurinkoinen ja lämpötila nousi 25 asteeseen. Kesä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Saavuttuamme Tarokoon pysähdyimme Chingshui-kallionkielekkeellä ihailemassa turkoosia merta, ennen kuin jatkoimme matkaa syvälle viidakkoon ja upeisiin Tarokon kansallispuiston rotkomaisemiin.

Tulisimme viettämään yön upean uniikissa Leader Village -nimisessä mökkihotellissa. Tarokon kansallispuistossa asui aiemmin Taroko-aboriginaaliheimo, jonka japanilaiset ajoivat rannikolle miehittäessään Taiwania 1900-luvun alussa. Tämä kylä kunnioittaa heimon perintöä usealla eri tavalla. Hotelli työllistää monia viidakossa asuneen alkuperäiskansan jälkeläisiä ja tarjoaa paloja kulttuurista mm. esitysten ja tyypillisen ruuan muodossa. Saavuimme hotellille parahiksi lounasaikaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lounas oli hyvin erilainen, mitä näillä seuduilla yleensä saa. Aika mietoja makuja, vähän suolaa, jonkin verran makeutta. Tuoreita raaka-aineita. Bambun sisällä kypsennettyä riisiä, saniaisista tehty salaatti. Ihanaa yrttiteetä.

Ennen kuin kävimme taloksi, kävimme vielä ihailemassa kansallispuiston upeaa luontoa.

Swallow Grotto on pääskysten asuttama  luolasto ja sen läpi kulkeva autotie, joka kulkee jylhän rotkon varrella. Kävelimme noin kilometrin matkan rotkon reunaa myöten ja näimme matkalla useita pääskysiä. Pystysuorat vuoren seinämät ovat uskomattomia, eivätkä millään tallennu kameralle. Jos täällä aikoo jalan kulkea, tulee päähänsä laittaa tien varrella ilmaiseksi lainattava kypärä mahdollisten irtokivien vuoksi.

Olisimme vielä käyneet hieman kävelyllä toisellakin reitillä, mutta sadekuuro yllätti, joten jätimme sitten kuitenkin käymättä. Täällä vuoristossa sadekuurot tulevat yllättäen ja loppuvat yhtä yllättäen. Tunnelin toisella puolella satoi, toisella oli aivan kuivaa. Parhaimmillaan kansallispuiston vuoret nousevat kolmen kilometrin korkeuteen, joten sadepilvet eivät niitä helposti ylitä.

Sitten oli aika majoittua Leader Villagen söpöihin mökkeihin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yhdessä rakennuksessa on aina kaksi kahden hengen mökkiä. Mökissä löytyy kaikki samat mukavuudet kuin hotellihuoneestakin. Kuistilta oli aika överit näköalat. Toisella puolella mökkiä ikkunani takana visersivät puissa eksoottiset linnut. Illan tullen lintujen viserrys muuttui heinäsirkkojen siritykseksi ja sammakoiden kurnutukseksi. Eräät ryhmäläisemme olivat törmänneet pihapiirissä apinoihin. Toiset taas kuistille lennähtäneeseen 0,5l tölkin kokoiseen yöperhoseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minä ja mökkiseinänaapurimme heräsimme yölllä, kun jokin (luultavasti apina) hyppi mökkimme katolla. Makasin illalla pitkään pimeässä mökissäni vain kuuntelemassa luonnon ääniä. Niin upea kokemus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Illalla mökkikylän suurimmassa mökissä järjestetiin perinne-esitys, jossa pääsimme näkemään kuvauksia eri heimorituaaleista. Ihan mielenkiintoinen show, vaikkakin vähän turhan pitkitetty. Tunnin ja viidentoista minuutin esityksen olisi voinut tiivistää kolmeen varttiin.

Aamulla pääsimme vielä nauttimaan alkuperäiskansalle ominaisista mauista (ripauksella kiinalaista keittiötä) aamiasibuffetin merkeissä. Sitten matka jatkui kohti etelää. Seuraavana iltana pääsisimme nauttimaan kuumista lähteistä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Heippa hei, upea Taroko. Nähdään taas!

10 Responses

1. Näyttääpäs mahtavalta! Tuollainen pitäisi päästä itse kokemaan. :)

2. Miten mielettömiä maisemia!!

3. Huikeita maisemia!

4. Hei Lotta!

Mahtis reissu olikin. Hienoja kuvia laitoit tänne. Jatkanpa kuvieni selaamista ja muistella mitä kussakin käyty :)

5. Sun blogi on ilo lukea – selkeää tekstiä ja laadukkaita kuvia! Antaisin vaikka toisen jalkani jos pystyisin täältä koleasta Suomesta työ- ja kandikiireiden keskeltä teleporttautua noihin maisemiin. Upeelta vaikuttaa.