Uusi-Seelanti: pääkaupungin kautta eteläsaarelle

posted in: matkablogi | 0

Pohjoissaarella olisi toki viihtynyt pidempäänkin, mutta etelä kutsui. Ennakkoon lukemani perusteella etelä on se vielä upeampi näistä kahdesta saaresta, joten kolmen viikon pätkästä pohjoiselle varattiin viikko ja etelälle kaksi. Pettyä ei etelään todellakaan tarvinnut.

wellingtonpicton

Tongariro Alpine Crossing -vaelluspäivän jälkeen yövyimme kansallispuiston eteläpuolella luonnon helmassa. Sieltä jatkoimme seuraavana päivänä aina Uuden-Seelannin pääkaupunkiin Wellingtoniin saakka. Wellingtonissa meillä oli yksi iltapäivä ja ilta aikaa ennen kuin seuraavana aamuna matkustaisimme lautalla eteläsaarelle Pictoniin.

Wellington on oikein viihtyisä kaupunki. Aurinkoisena päivänä sen katuja on mukava tallata ja pysähtyä välillä napostelemaan paikallisia herkkuja ja olusia sen lukemattomiin ravintoloihin ja pubeihin. Leiriydyimme campervanin kanssa aivan satamassa sijaitsevalle leirintäalueelle, joka tarjosi perushyvät puitteet (sähkö, vesi, suihku, wc) 50 dollarin hintaan. Sesonkiaikaan paikka leirinnässä kannattaa varata ennakkoon varsinkin silloin, jos haluaa sähköllä varustetun paikan. Saavuttuamme leirintään kolmen aikaan päivällä saimme päivän viimeisen sähköpaikan. Tämä leirintä on erityisen kätevä, jos on valinnut seuraavalle aamulle Bluebridge-yhtiön lautan, sillä terminaali on aivan leirinnän ulkopuolella.

Satamasta oli kävelymatka kaupungin keskusta-alueelle ja esimerkiksi boheemille Cuba Streetille, jossa nautiskelimme illallista.

Seuraavana aamuna lautta Wellingtonista lähti klo 8 ja saapui Pictoniin klo 11.30. Hintaa kahdelle aikuiselle ja campervanille tuli 261 dollaria, eli noin 160 euroa. Auto nostaa hintaa aika reippaasti ja ilman kulkuneuvoa reissun voi tehdä halvemmalla. Mikäli on reissussa vuokratulla henkilöautolla, ottaa vuokrayhtiö pohjoissaarella käytetyn auton vastaan satamassa ja antaa uuden käyttöön jälleen eteläsaarella. Suurempia vuokra-autoja voi yleensä kuljettaa saarten välillä, mutta se kannattaa aina varmistaa vuokrayhtiöltä.

Lauttayhtiöitä on kaksi: Bluebridge ja Interislander. Bluebridge osoittautui hieman halvemmaksi, joten valinta osui siksi siihen. Ajoissa varaamalla saa yleensä vähän halvemman hinnan ja sesonkiaikaan kannattaa varaus tehdä hyvissä ajoin ennakkoon, sillä lautat ovat täynnä.

Matka oli oikein miellyttävä ja halutessaan lautalla sai nautiskella vaikkapa aamiaista tai vain ihailla upeaa maisemaa. Avomerellä matkan puolessa välissä merenkäynti on yleensä kuitenkin hieman rankempaa ja lautta keinuu hyvälläkin säällä. Mun kameralle tapahtui tapaturma lauttamatkan aikana ja jouduin lopulta ostamaan uuden eteläsaaren puolelta, mutta sain silti kännykällä napattua muutaman maisemakuvan juuri ennen kuin saavuimme Pictoniin. Vinkki: pitäkää kameroistanne kiinni.

Picton oli ihan suloinen pikkukylä, mutta emme jääneet sinne pidemmäksi aikaa pyörimään vaan jatkoimme matkaa eteenpäin. Seuraavat kaksi viikkoa oli luvassa vehreää luontoa, eksoottisia eläimiä ja seikkailuja.