Taannoisella matkalla Arabiemiirikuntiin lensimme Finnairin siivin suoralla lennolla Helsingistä Dubaihin. Kyseessä on lomalento, johon aikaisemmin ei ole ollut tarjolla bisnesluokkaa, mutta johon tammikuussa sellainen kuitenkin luotiin. Nykyään koneeseen saadaan tarpeen mukaan Euroopan lennoilta tuttu verholla erotettava bisnesluokka. Päätin ottaa Dubain lennon bisnesluokan testiin.
Euroopan lentojen bisneksessä ei kovin montaa eroa economyyn ole: erilainen (runsaampi ja yleensä maukkaampi) ruokatarjoilu, ilmaiset alkoholijuomat ja lainatabletti elokuvien katselua varten. Tästä en itse ylimääräistä maksaisi, mutta tämä on ihan ok kohde käyttää Finnairin plussapisteitä. Toki nykyään arvoa saa Euroopan lennoillakin hieman enemmän kuin aikaisemmin, sillä economyssä ei enää tarjoilla ruokaa. Jos ei omista Finnairin tasokorttia, tuo lisäarvoa toki myös loungen käyöttömahdollisuus, joka varsinkin pitkällä kotimaanvaihtoyhteydellä on mukava lisä. Yksin matkustavalle on myös ihan mukava lisä se, että kolmen paikan keskimmäinen paikka jätetään tyhjäksi, jolloin saa istuskella ilman vierustoveria, jos haluaa vähän enemmän yksityisyyttä ja työrauhaa.
Finnairin Dubain lento on siitä mielenkiintoinen, että se luokitellaan Euroopan lennoksi, vaikka kyseessä ei Euroopan kohde olekaan. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla pistemäärällä kuin lentäisit vaikkapa Pariisiin, voit lentää myös Dubaihin. Varsinkin “puolilla pisteillä” -tarjouksen ollessa kyseessä, on Dubai erinomainen vaihtoehto käyttää pisteitä. Maksettavaksi jää ainoastaan verot. Näihin tarjouksiin saa usein myös samaan hintaan kotimaan liitäntälennot. Maksoin matkasta Jyväskylä-Helsinki-Dubai-Helsinki-Jyväskylä noin 180 euroa + 22 000 plus-pistettä. Lisäksi menomatkalla käytin aikaisemmin saamani Euroopan lennon bisnesluokan korotusvoucherin. Voucherin sain noustessani Silver-tasolle viime vuoden puolella. Tähän lentoon käyttämällä tästäkin voucherista sai eniten irti, sillä kyseessä on yli kuuden tunnin lento.
Dubain lento lähtee non-schengen-alueelta, jolloin bisneksessä lentävällä on käytössä porttien 36 ja 37 välissä sijaitseva Finnair lounge. Tämä lomalento lähtee puoli yhdeksän aikaan aamulla, jota ennen loungessa on tarjolla aamiaista.
Pari tuntia lähdön jälkeen koneessa tarjotaan täyttävä ateria. Dubain lennolla tarjotaan, Euroopan lennoista poiketen, maksuton ateria bisneksessä ja economyssä. Ateriakokonaisuus economyssä on pienempi kuin bisneksessä, jonka lisäksi economyssä joutuu ostamaan juomansa itse. Aterian mukana ei tule edes vettä, mikä tuli allekirjoittaneelle yllätyksenä paluulennolla. Vesipullo maksaa euron, joten suurista summista ei ole kyse, mutta aiheuttaa vähän häslinkiä, kun niitä rahapusseja pitää monesti jopa sieltä matkatavarahyllyltä kaivaa. Bisneksessä sen sijaan juomat, holilliset ja holittomat, kuuluvat toki diiliin.
Myöhemmin matkan aikana bisneksessä tarjottiin vielä kahvia ja pullaa, jota itse en kyllä millään jaksanut syödä, kun oma ateriani oli ollut aikaisemmin niin täyttävä. Olin tilannut kasvisaterian, joka oli oikein herkullinen. Economyssä sai myös kahvia ja pullaa yhteishintaan kolme euroa.
Matkan alussa bisneksessä tarjottiin elokuvien katseluun Samsungin tablettia. Otin tabletin käyttöön ja katsoinkin matkan aikana kaksi elokuvaa. Kaikki sarjat mitä oli tarjolla, oli jo nähty. Kuinka usein näitä sarjoja oikein vaihdetaan, kun ne samat neljä Big Bang Theoryn jaksoa ovat mielestäni kaukolentojen järjestelmissä jo ainakin vuoden pyörineet… No, onneksi ne leffat vaihtuvat kuukausittain kuitenkin, niin jotain katsottavaa löytyi. Samoja tabletteja sai economyssä vuokrata 10 euron hintaan. Plussaa näissä tableteissa on se, että niihin saa suoraan omat kuulokkeet kiinni, toisin kuin kaukolennon kiinteisiin järjestelmiin. Finnairin tarjoamat nappikuulokkeet kun eivät mitään suurinta laatua ole.
Päivä oli kirkas ja maisemat matkalla upeita. Meinasin hetkeksi ummistaa silmäni, mutta toinen toistaan kauniimmat maisemat pitivät minut valveilla. Kapteeni aina välillä kuulutti, mitä allamme näkyy. Lentokoneessa ei ollut yleensä Euroopankin lennoilta löytyvää näyttöä, josta näkyisi, missä kohti olimme menossa. Kapteeni kertoikin suullisesti välillä, paljonko lentoaikaa on jäljellä ja minkä maan ilmatilassa juuri nyt lennämme.
Tällä lennolla meitä bisneksessä lentäviä oli yhteensä viisi ja vain kaksi riviä oli otettu bisneksen käyttöön siirrettävän verhon avulla. Tämän vuoksi etuosan WC oli ainoastaan meidän käytettävissämme ja takaosan neljä (vai kolme?) WC:tä muulle lentokoneelliselle. Lennon lähestyessä loppua takaosan WC:t ruuhkautuivat, joten etuosaan muodostui myös jonoa, vaikka aikaisemmin verhon takaa ei etuosaan economyssä matkustavia päästettykään.
Palvelu bisneksessä oli ihan ok. Ei mitenkään maata mullistavaa, mutta ehkä hieman henkilökohtaisempaa kuin economyssä. Olisin kuitenkin kaivannut, että lentoemäntä olisi tämän kuuden tunnin lennon aikana tullut hieman useammin kysymään, haluanko juotavaa. Tykkään juoda lennolla paljon vettä ja kupit kun eivät mitään suuria ole, niin niitä joisi mielellään tasaisesti useampia. Lyhyilläkin Euroopan lennoilla lentoemännät ovat yleensä olleet bisneksessä helpommin saatavilla ja ovat juoman tyhjennettyä kysyneet, haluanko lisää. Jostain syystä nyt kokemukseni ei ollut yhtä hyvä.
Kaiken kaikkiaan aika basic bisneskokemus. Jos pisteitä on menossa vanhaksi (tai käytössä on Euroopan lennon korotusvoucher), niin tähän niitä on ihan hyvä käyttää, mutta en lähtisi ekstraa maksamaan.
Tässä vielä lopuksi lyhyt video lennolta. Ainakin maisemat olivat kauniit. :-)
Mitä mieltä – maksaisitko bisneksestä ekstraa vai lentäisitkö economyssä?
Seuraa matkaa Instagramissa, Facebookissa ja YouTubessa.
32 Responses
Maarit Johanna
En tiennytkään että Silverin saadessaan saa vielä tuollaisen korotusvoucherin! Valitsit kyllä viisaasti lentosi, tuskin Espanjaankaan noin kauaa lentää.
Nuo kuvat on aina ihan huikeita kun sattuu loistava sää. Kivan videon olit saanut aikaan :)
Mulla ei oikein säväytä lennolla euroopan bisneksessä oikein muu kuin tuo ruoka ja nuo kauniit lasit :D Loungen käyttö on varmaan se suurin syy miksi korottelisin itse pisteilläni. Onneksi Aussien reissun jälkeen niitä nyt on jonkin verran kertynyt.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos Maarit! :-)
Jep, se on toi sapuska ja just noi lasit, mitkä ovat “ihan kivoja” Euroopan bisneksessä. Ei siitä kuitenkaan useampaa satasta viitsi maksaa. Loungessa on ihan kiva myös viettää aikaa, mutta Silverillä sinne pääsee muutenkin, niin ei siitä bisnesluokan ostamisesta sitten hirveästi rahoilleen vastinetta saa. :-p
Jake
No eihän Espanjaan lennä kuin kolme tuntia. Kartta käteen, siitä sen näkee.
Jerry / Pako Arjesta
Kiva ja kattava arvostelu busineksesta :). Täytyy myöntää, että itse olin oikein tyytyväinen myös Euroopan busineksen palvelutasoon, joten harmi, jos sinulla kävi hieman huono tuuri tuon suhteen. Siis siinä suhteessa, ettei palveltu tarpeeksi (tiedän kyllä tarkalleen, mitä tarkoitat).
Tosiaan matkustusluokan korotus taitaa olla yksi harvoista keinoista käyttää Finnairin pisteitä järkevästi.
Ps. Kannattaa ostaa parilla eurolla sellainen sovitin, jonka toiseen päähän saa omat kuulokkeet ja toisessa päässä on kaksipäinen liitin, jonka saa lentokoneen viihdejärjestelmään. Käytän omia Boseja aina tuon avulla :). Näin ei tarvitse käyttää niitä huonoja kuulokkeita.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos Jerry! :-)
Aikaisemmin mulla on ollut parempi kokemus Euroopan bisneksestä, mutta nyt oli jotenkin laiskaa palvelua.
Kiitos tuosta sovitinvinkistä! Mistä sellaisen saa? Ihan jostain Gigantista vai pitääkö tilata vepistä?
Jerry / Pako Arjesta
Harmi :/.
Eipä kestä! Itse taisin ostaa omani ihan lentokentän elektroniikkaliikkeestä Helsinki-Vantaalta. Silloin kyseinen liike oli jossain siinä kohdilla, missä on ne hieman isommat tax-free(?) liikkeet, kun mennään turvatarkastuksen läpi enemmän sieltä vasemmalta päin. En nyt osaa selittää paremmin :P. Silloin siinä kuitenkin oli joku pienehkö elektroniikkakauppa, jossa myytiin esim. kuulokkeita, paristoja yms.
Ehdottomasti kannattaa ostaa tuollainen, jos ei vielä ole. Halpa ja käytännöllinen. Joissain kuulokkeissa tulee muuten oma sovitin mukana, joten tarkista, ettei sellaista vaikka löydy jo :). Tiialla tuli, itselläni ei.
Lotta Watia | Unagidon
Okei, kiitos! Täytyy ennen seuraavaa matkaa (puolitoista viikkoa!) yrittää tuollainen metsästää. :-)
Sari | Pakkasesta Paratiisin
Mä hain oman sovittimeni TekniskMagasinetista (tjsp), maksoi huimat 6€. Muistaakseni myös Clas Ohlsonilla niitä oli tarjolla :) Tosin turhaan ostin, kun Cathay Pacificilla oli ihan normaali plugiliitäntä tarjolla.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitti vinkistä Sari! Eiköhän tuo siis helposti löydy. :-)
mollymay
Tuo ruoka näyttää herkulliselta. Nam! Oliko muuten tuo elokuva 127 Hours?
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos kommentista mollymay! Ruoka oli hyvää ja sitä oli tarpeeksi. :-)
Joo, oli juuri tuo elokuva. Oon aikaisemminkin nähnyt silloin kun se tuli leffaan, mutta katselin nyt uusiksi. Toinen leffa jonka matkan aikana katsoin, oli Rio. Sen näin ekaa kertaa. Molemmat hyviä! :-)
Annika | travelloverblogi
Kuusi tuntia alkaa olla jo aika, jolloin bisneksestä on iloa. Euroopan-lennoilla tuntuu minusta muuten täysin turhalta, kun penkitkin ovat samat koko koneessa. Mutta koska itsekin ostelin kaikenlaista puolien pisteiden tarjouksesta, lennän yhden lyhimmistä olemassaolevista lennoista bisneksessä vappuna: Helsinki – Kööpenhamina. Turistiluokkaan ei pistepaikkoja ollut enää jäljellä toivomilleni päiville, bisnekseen oli. Ikinä en moisesta rahalla maksaisi.
Mutta tuo silverin korotusvoutcher minua alkoi kiinnostaa. Sama kortti minulla, mutta moista en ole saanut. *mutinaa*
Lotta Watia | Unagidon
Kiitti kommentista Annika! (-:
Pisteitä oon näihin korotuksiin pääasiassa itse käyttänyt ja sit kerran siihen, että sain ylimääräisen matkalaukun matkalle. Olin tuolloin tulossa vaihdosta Japanista takaisin Suomeen, jolloin tavaraa oli vähän kertynyt…
Olisin tuolle Dubain lennolle suoraan ottanut bisneksen siitä “puolilla pisteillä” -tarjouksesta, mutta silloin kyseistä luokkaa ei ollut vielä tarjolla. Ihan kiva, että sai ton voucherin kuitenkin tuohon käytettyä. :-)
Mulla oli vuoden lopulla lähellä että saanko noita lentoja täyteen noustakseni silver-tasolle vai en, ja sain Finnairilta pähkinän, että jos lennän yhden edestakaisen mannertenvälisen lennon niin nostavat silver-tasolle ja saan vielä tuon voucherin kaupan päälle. Oikeasti multa puuttui useampi lento. Kyseessä oli siis erikoistarjous. Lensin sitten Japaniin, nousin silverille ja sain voucherin. :-)
Panu / Panun matkat
Mielenkiintoista! Ja kiva video. :) Kiinnostaisi itsekin kokeilla bisnestä joskus, mutta lennoissa olen tottunut ostamaan aina halvinta. Täytynee alkaa perehtyä noihin pistesysteemeihin, kun olen nyt useammaltakin suunnalta kuullut, että ne käyttää matkustusluokan korotukseen.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitti Panu! :-)
Mä en ole vielä mannertenvälisellä lennolla lentänyt bisneksessä, mutta seuraavaksi voisi noita pisteitä yrittää kerätä sen verran, että saisi vaikka yhden Japanin lennon luokan nostettua bisnekseen. Siitä kun sitä lisäarvoa varsinkin menolennolla saa, kun penkin saa makuuasentoon (ainakin niissä uudemmissa koneissa). Voipi sitten vähän virkeämpänä saapua maahan. :-)
Jake
Japanin lennolla siihen menee 50000 pistettä. Kauan saa hinkata ja jos ei tee työmatkoja, niin mahdotontahan se on.
Lotta Watia | Unagidon
Onneksi näitä “puolilla pisteillä bisnekseen” -kampanjoita on aina välillä, niin täytyy sellaiseen yrittää tarttua. ;-)
Tuomo
Itse asiassa Japaniin one way upgradeen tarvitaan jo 60k pistettä. :)
Upgradejen ohella toinen näppärä paikka parkkeerata pisteitä on muuntaa niitä tasopisteiksi, jos uhkaa jäädä täpärästi ulottumattomiin seuraava taso (vrt. esim. tilannetta, jossa on 70k tasopistettä kaudelle kasassa, jolloin parempi liike on käyttää 60k palkintopistettä 20k tasopisteen ostamiseen, jolloin saa kultakortin seuraavalle kaudelle ja vieläpä kylkiäisenä sen long haul voucherin). Pikaisella testauksella vaihdetut tasopisteet myös säilyvät kauden jälkeenkin, eli periaatteessa jos jossain 20v horisontilla tähtää lifetime-tasoihin, niin auttavat siihen. On sitten kokonaan toinen asia onko lifetime-tasoihin ikinä oikeastaan mahdollisuutta realistisesti (20 vuoden platinan ylläpito => lifetime-kulta…).
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos kommentista Tuomo! Hyviä vinkkejä. Japanin one way upgradeen tarvitsee tosiaan melkoisen määrän pisteitä, mutta jos puolilla pisteillä -tarjouksia tulee, niin on jo ihan mahdollinen mun pistekertymällä. :-)
Kthetraveller
Ihan mielenkiintoinen postaus, meillä on Euroopan business-lennoilla ollut aina hyvä palvelu myös joten ihmetyttää tuo teille osunut mäihä. Harmi. Parasta Euroopan busineksessä tosiaan on tuo ruoka ja ilmaiset juomat sekä ne lasit, loungeenhan tosiaan pääsee ilman business-lippuja. Me katselemme lwntojen kokonaiahintoja joten valitettavasti kilpaileva allianssi tuntuu välillä vievän voiton joten pisteitä ei ole kertynyt toivottuun tapaan. Kannattas keskittää mutta kyllähän se niin on että neljästään matkustettaessa pisteitä tarttis korotukseen olla melkoinen määrä :/
Kthetraveller
Jahas ja tarttis varmaan oikolukee tuotoksensa ennen kun tööttää tuuttiin, anteeksi kirj.virheet.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitti kommentista! (-:
Kiva kuulla, että sulla on hyviä kokemuksia Euroopan bisneksestä. Kyllä mullakin aikaisemmin on ollut hyviä palvelukokemuksia, joten harmi, että osui vähän huonompi päivä tälle kokeilulle. Joskaan ei siitä palvelutasosta pitäisi koskaan tinkiä ja muutoinkin taso tällaisessa lisäpalvelussa pitäisi pysyä korkealla.
Toi on varsinkin isolla porukalla matkustettaessa totta, että hinta saattaa heittää useita satoja euroja kun kaikki pistetään yhteen. Mä pyrin lentämään suoria lentoja aina kun mahdollista ja Aasiaan Finnairilla pääsee hyvin, joten siihen tulee kaukomatkoilla keskitettyä. :-)
Hannele Haltia
Olen kerran kokeillut käyttää pisteet lentoluokan korotukseen tullessani Soulista Helsinkiin. Se oli kyllä loistava kokemus. Ainoa miinus noista laseista! Minusta viiniä ei pidä tarjoilla noista retrolaseista, vaikka suomalaista designia ovatkin. Kunnon viinilasit viinille, imho! Jos loungeihin himoaa niin voihan ostaa Priority Passin jolla pääsee loungeen useimmilla lentokentillä matkustaa sitten missä luokassa tahansa.
https://www.prioritypass.com/Join/What-it-costs.cfm
Neljällä sadalla saa rajattoman määrän lounge-käyntejä.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos kommentista Hannele! :-)
Ihan hyvä pointti tuo lasiasia. Tykkään noista laseista, mutta ehkä enemmän vaikka mehun juomiseen kuin viinin lipittämiseen. Tossa voi tosin olla joku sellainen juttu, että ne viinilasit kaatuvat pienessä turbulenssissa helpommin. Ihan mutulla ajateltuna, en tiedä sen enempää. :-)
Hyvä vinkki tuo Priority Pass. Toinen on myös Amexin käyttö, joka avaa monet lounget maailmalla. :-)
Annika | travelloverblogi
Platina Amexilla Priority Passin saa kylkiäisenä.
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos Annika! Hyviä vinkkejä satelee. :-)
Veera Bianca
Olipa hyvä idea upgreidaa nimenomaan tolla reitillä! Vitsit sun Dubai ja Abu Dhabi jutut kasvattaa tätä matkakuumetta!
Lotta Watia | Unagidon
Hahaa, kyllä sniiduilija löytää aina parhaat diilit! :-D
Pirkko / Meriharakka
Tietysti on niin, että lennoista kannattaa kirjoittaa silloin kun niissä on jotain erikoista – niin minäkin tein, kun lensimme syksyllä Souliin business -luokassa, mutta vähän hassu kuva matkustamisesta syntyy kun matkablogit hehkuttavat business-luokkaa ja loungeja :-) Me olemme elämässämme matkustaneet mielestäni jo aika paljon ja sadoista lennoista vaan alle 10 on lennetty business-luokassa eli pääsääntöisesti suosimme edullisia mutta järkeviä lentoja (lähtö- ja tuloajat ja mahdollisimman suoraan). Viimeksi lensimme välin Hki – Frankfurt – Los Angeles (yli 10 tuntia) ja sama takaisin ja kyllä siinä, Lufthansalla ainakin, hyvin selvisi hengissä turistiluokassakin :-)
Vettäkin sai aina halutessaan kävelemällä wc:n tienoilla olevaan tarjoilupisteeseen ja samalla sai vähän liikuntaa, mikä pitkällä lennolla on aina paikallaan.
Eli ihan kiva juttu tämä(kin), mutta pitäisiköhän minun ja ehkä muidenkin välillä postata ihan tavallisiakin lentokokemuksia!
Lotta Watia | Unagidon
Kiitos kommentista Pirkko!
Luitkohan mun jutun ihan ajatuksen kanssa? Tämä lento oli niin sniiduilua (lentomatka pisteillä + korotus voucherilla) kuin olla ja voi. Enkä myöskään hehkuttanut loungea tai bisnesluokkaa, vaan annoin kritiikkiä siitä, että kokemus ei erikoinen ollut enkä siitä ylimääräistä maksaisi. Monet varmasti käyttävät pisteitä näihin korotuksiin sen sijaan, että rahaa siihen käyttäisivät (poislukien bisnesmatkustajat ja varakkaammat matkailijat ;-)).
Itse lennän paljon ja lähes kaikki lennot economyssä, enkä näe tarvetta sille, että aina pitäisi bisneksessä lentää (varsinkaan Euroopan lennoilla bisneksessä ei rahalleen vastinetta saa). Pisteitä näistä kuitenkin kertyy, joten niitä on sitten kiva joskus käyttää (esimerkiksi) bisneksessä lentämiseen.
Pirkko / Meriharakka
Sorry, tarkoitin kommenttini yleisemmin, vaikka sen, tietysti, juuri tähän kirjoitin ja siksi olisi ehkä pitänyt muotoilla se paremmin tähän sopivaksi. Jotenkin vaan, ehkä enemmänkin kyllä siis yleisesti, oli juuri tuossa kohtaa, kun lomani jälkeen olin paljon näitä blogijuttuja lukenut, kun kelasin niitä viikkojen mittaan tulleista Bloglovin -maileista, jäänyt pohtimaan näitä business-luokka, 5 tähden hotellit & shamppanja -juttujen yleisyyttä, mutta kuten itsekin totesin, niin näistä kirjoittaa “helposti” kun ne kuitenkin ovat jossain määrin, kuten tarkoitettukin, hiukan erityisiä ja ainakin hiukan elämyksiä!
Ja ihan totta, oikeassa olet, kyllähän Sinä ja monet muutkin niiden vastapainoksi myös kirjoittavat paljon juttuja siitä miten hyvin edullisestikin voi nähdä maailmaa!
Lotta Watia | Unagidon
Jep, ja ihan kiva, että eri blogeissa perehdytään vähän erilaisiin juttuihin. On niitä selkeästi luksus-blogeja ja sitten niitä halvalla reppureissuun -blogeja. :-)