STS Coast to Coast USA: Universal Studios Hollywood

posted in: roadtrip, USA | 48

Kolmen viikon Yhdysvaltojen road trip on saatu päätökseensä. Takana on yli 6000 ajettua kilometriä ja viisitoista osavaltiota. Neljätoista telttayötä ja kuusi hotelliyötä. Uppopaistettuja etelän herkkuja. Joukko auringonpolttamia skandinaaveja. Vaikka matka todellisuudessa on jo saatu päätökseensä, on se täällä blogin puolella vasta alkamassa. Kyseessä oli STS Coast to Coast adventure-kielimatka, jossa kielen opiskelu tapahtuu luokkahuoneen sijaan elämysten kautta matkalla läpi Yhdysvaltojen. Matkassa meitä oli 15 suomalaista ja seitsemän ruotsalaista nuorta sekä ruotsalainen ohjaaja ja suomalainen ohjaaja, eli allekirjoittanut. Matka kuljettiin kahdella minibussilla, joissa molemmissa oli yhdysvaltalainen paikallisopas, joka toimi myös kuskina.

STS Coast to Coast

Matkaan lähti toisilleen tuntematon joukko nuoria. Tässä Helsinki-Vantaalla otetussa kuvassa kukaan ei vielä uskaltanut olla liian lähellä toinen toistaan, mutta tilanne muuttui hyvinkin pian. :-)

Lensimme Los Angelesiin Lontoon kautta. Lontoossa meillä oli kuuden tunnin odotus, joka aluksi tuntui pitkältä, mutta meni sitten yllättävän nopeasti. Shoppailuja ja sapuskaa. Lontoossa tapasimme Ruotsista saapuvan ryhmän ja yhdessä lensimme Yhdysvaltoihin. 11 tuntia myöhemmin olimme jo Kaliforniassa.

Saavuimme hotellille LAX-lentokentän lähelle myöhään illalla, joten mitään sightseeingiä emme vielä ensimmäisenä päivänä tehneet. Tapasimme suloisen paikallisoppaamme Emilyn, jonka kanssa kävimme läpi matkan kulun ennen nukkumaanmenoa. Seuraava aamu alkoi vauhdikkaasti, sillä edessä oli lähtö Universal Studiosille.

STS Coast to CoastSTS Coast to Coast

Aamukahdeksalta hyppäsimme ensimmäistä kertaa pikkubussiin, jolla tulisimme matkustamaan Yhdysvaltojen läpi. Ensimmäistä kertaa pärähti soimaan Miley Cyrusin Party in The USA, jolla aloitimme sittemmin jokaisen aamun. Meidän 15 paikkaisessa vanissa oli vain yhdeksän nuorta, minä ja paikallisopas, joten meillä oli mukavasti vähän ekstratilaa. Toisessa vanissa kaikki 15 paikkaa olivat täynnä. Kaikki katselivat ympärilleen ihmeissään. “En voi uskoa, että olen täällä!”, oli monella päälimmäisenä ajatuksena, kun ajelimme kohti Hollywoodia.

STS Coast to Coast STS Coast to CoastSTS Coast to Coast

Päivä oli todella aurinkoinen ja kuuma, Kalifornian tyyliin. Teemapuistokävijöitä oli liikkeellä sankoin joukoin, mutta aamupäivällä jonot olivat vielä verrattain lyhyet, joten huvitellakin ehti. Kävimme pienellä porukalla ensimmäisenä puiston parhaassa “laitteessa”, Studio Tourilla. Kyseessä ei niinkään mikään klassinen huvipuistolaite ole, vaan noin tunnin mittainen kierros läpi oikeiden leffakulissien. Ihan paras. Tästä kannattaa ehdottomasti aloittaa, ennen kuin jonot kasvavat tunnin tai jopa parin tunnin mittaisiksi.

Edelliskertaan verrattuna kierros oli muuttunut siten, että tulviva metro oli poistettu ja sen tilalle oli tullut Fast and The Furious -3D-seikkailu. Muutama muukin kohta oli muutettu, varmastikin sen mukaan, että missä tällä hetkellä on kuvaukset menossa. Näimme mm. käynnissä olevat The Voice -kuvaukset.

STS Coast to Coast

Tämän kesän uutuus Universal Studios Hollywoodissa on Simpsonien Springfield-alue. The Simpsons Ride on ollut puistossa jo muutaman vuoden, mutta nyt sen ympärille on avattu pieni osa Springfieldiä. Simpsonit-fanina kuvasaldo tältä pieneltä alueelta oli melkoinen.

STS Coast to Coast STS Coast to Coast STS Coast to Coast STS Coast to Coast

Muilta osin laitteet olivat samat, kuin pari kesää sitten. En kovin monessa laitteessa ehtinyt käydä, mutta toisaalta ne missä kävin, eivät enää niin säväyttäneet, kuin silloin, kun niissä kävi ekaa kertaa. Ekaa kertaa kun laitteissa käy, ovat ne ihan loistavia. Niistä kun ei ulospäin yhtään näe, mitä on tulossa. Aina pääsivät yllättämään.

STS Coast to Coast

Ensi vuonna puistoon avataan Harry Potter -osio, joka jo nyt näyttää huikeelta. Japanin Universal Studiosille Harry Potter -teemaosio avattiin jo viime vuonna. Toivotaan, että ensi vuonna Osakan tai Hollywoodin Universal Studiosille taas pääsisi pyörähtämään ja näkemään jälleen jotain uutta. Ei sillä, Universal Studiosit toimii aina, vaikka samoja juttuja olisikin (nimimerkillä 3/4 maailman Universal Studioseista käytynä – useamman kerran…).

Universal Studiosilla huvittelun jälkeen kävimme vielä Walk of Famella ja bongaamassa kuuluisa Hollywood-kyltti.

STS Coast to Coast STS Coast to Coast

Illaksi suuntasimme Santa Monicaan, jossa herkuttelimme italialaisella ruualla. Kävimme myös tunnetulla Santa Monica -laiturilla. On siinä laiturilla kokoa, kun sen päälle mahtuu mm. vuoristorata.

Seuraavana päivänä alkaisi matka läpi Yhdysvaltojen. Kolme viikkoa seikkailuja oli edessä. Ensimmäisenä stoppina Nevadan aavikko ja Las Vegas. Mutta siitä lisää ensi kerralla.

48 Responses

1. Aivan sairaan hienoa! Tuollaiselle kielimatkalle kun vielä pääsisi… Onko noihin joku yläikäraja? ;D Juu, ja aika mielelläni lähtisin käymään tuolla Universal Studion Springfieldissä. Yleensä kartan kaikkia teemapuistoja kun en siedä sitä tungosta, mutta tämän kohdalla tekisin kyllä mielelläni poikkeuksen. ^__^

2. Voi vitsit tuo on varmasti ollut ihan mahtava reissu. Kunpa olisin teininä päässyt tuollaiselle! No, miksei nytkin vähän vanhempanakin :D Wisteria Lanen olisin halunnut nähdä livenä, mutta ei tullut tuolla käytyä muutaman vuoden takaisin Losin reissun yhteydessä.

• Wisteria Lane on magee päästä näkeen! Vaikka se onkin tosi pikkuruinen siihen verrattuna, mitä telkkarista luulis. Kuten ovat kaikki muutkin lavasteet, joita pääsee näkeen. :-p

3. Aivan mahtava tapa oppia kieltä! (Luulisin ainakin.) Olin muutama vuosi sitten Universal Studioilla Floridassa ja tykkäsin tosi paljon. Näyttää siltä, että tuonnekin olisi mentävä, jos Kalifornia osuu reiteille joskus.

• Käytännössä kielen oppiminen on kyllä parasta. Varsinkin sellasen kielen, johon perustaidot on jo hallussa. Meidän ryhmässä kaikki osas kyl tosi hyvin enkkuu ja se puhumisen itsevarmuus kasvoi selkeesti reissun myötä. :-)

Mulla on se Floridan Universal Studios vielä käymättä. Sinne pakko päästä vielä joku kerta! :-)

4. Voi kumpa olisin päässyt tälläiselle matkalle silloin joskus nuorena. :) Aivan mahtavaa! Kiva seurata miten teidän reissu sujuu.

5. Komppaan muita! Olispa siistiä olla taas teini ja lähteä kokemaan Jenkkijuttuja nuorin silmin. Mä en muuten oo käyny Universal Studioilla sitten 90-luvun, paitsi kerran siinä jossain syömässä muutama vuos sitten… :)

Mielenkiinnolla seurailen virtuaalimatkaa!

6. Wisteria Lane, mikä nähtävyys! Tuollainen reissu olisi ollut nuorena niin hyvä ja mahtava kokemus. Miksei tosin vanhempanakin ;) odotan mielenkiinnolla lisää tarinoita!

• Wisteria Lane on kyl kovis. Sillon kun kolme vuotta sitten kävin tuolla ekaa kertaa, oli viimeisen kauden kuvaukset juuri lopetettu ja tuo katu oli ihan tuliterässä kunnossa. Nyt ehkä vähän jo päässyt maalit ränsistymään.

7. Tuonne Universal Studiosille on pakko päästä joskus, olisi niin huippua nähdä tuo Täydellisistä naisista tuttu Wisteria Lane ihan livenä :) Teidän reissu kuulostaa kyllä niin mahtavalle, että innolla odotan lisää postauksia siitä, mitä kaikkea kerkesitte matkan varrella näkemään ja kokemaan.

8. Orlandon Universal Studiosilla on myöskin Harry Potter maailma, se oli täydellinen!! <3 En oo ikinä varmaan ollut niin onnellinen teemapuistossa kun siellä. :D<3

Toi Hollywoodin Studio Tour oli kyllä ihan huippu. :)

9. Aivan mieletöntä! Samaa kuolaan kuin muutkin kommentoijat, että olisipa omassa nuoruudessa ollut tällaisia kielimatkoja! Vaikka olivat ne perusmeiningillä järjestetyt kurssit myös erittäin hauskoja. Mielenkiinnolla odotan tulevia postauksia reissusta :) Ja ooh, Universal Studios ♥ Jenkkeihin sellaiseen pitäisi päästä, Singaporen oli ehkä pieni pettymys. Samoin kävi Hong Kongin Disneylandin kanssa, kun vertailukohteena oli Floridan Disney World… kun jotenkin nuo Jenkkien puistot on rakennettu niin paljon enemmän suuren maailman tyyliin ja nähtävää ja ihmeteltävää riittää muutamaa huvipuistokyytiä enemmän.

10. Hauskalta vaikuttaa! Ja kai tätä on joku tutkinut/miettinyt, että kieltäkin opitaan … busseissa oli ilmeisesti sekaisin suomalaisia ja ruotsalaisia ja kun kukaan ei enää (?) arvosta ruotsia, niin varmaan sitten kommunikointiin englanniksi :-) Mutta noinhan se aikoinaan kauan sitten oli monella Englannissakin järjestetyllä kielikurssilla, että päädyit asumaan vaikka saksalaisen kanssa ja sitten kaksi kielen alkeet osaavaa yrittivät ymmärtää toisiaan!

• Joo, oikeassa olet, busseissa oli sekaisin suomalaisia ja ruotsalaisia. Pääasiassa sitä englantia puhuttiin, kun paikalla oli molempia kansalaisuuksia. Vaikka toki ensin oli opetettava kirosanat suomeksi ruotsalaisille ja ruotsiksi suomalaisille…

11. Pöh. Oli aikanani Englannissa kielikurssilla, ja en kyllä kamalasti oppinut kieltä, dokaamaan kylläkin.

Pitäisi olla aikuisillekin tuollaisia reissuja, ja nimenomaan sellaisia, että kaikki ei osaisi jo etukäteen loistavasti englanitia, vaan että jokaisen ulosanti olisi kankeaa ja hankalaa. Menisin heti!

• Ootpa ollu pahisnuori! En jaksa uskoa, että kukaan mun kielikurssilaisistani olisi juonut näillä kielimatkoilla. Alkoholia lähinnä oleva tapaus taisi olla, kun ruotsalaisnuori tuli Tokiossa sanomaan mulle, että “oon EHKÄ vahingossa ostanut alkoholia… Tuutko kattoon?” Selvisi, että pullon kyljessä ollut prosenttiluku merkitsi, kuinka paljon hedelmää kyseinen mehu sisälsi.

Kielikursseja järjestetään myös aikuisille ja varmasti löytyy myös sellaista porukkaa, jossa ulosanti on kankeaa ja hankalaa. Mee vaikka japanilaisten kanssa kursseileen. ;-)

12. Minäkin haluan nähdä Wisteria Lanen!! Ja muutenkin Universal Studios näyttää ihan huipulta käyntikohteelta :) On varmasti ollut huikea reissu, sekä sulle että nuorisolle.

13. Jenna / Journey Diary

Itekin oon ollut aikoinaan STS:n kautta kielimatkalla, tulee muistoja mieleen :) Englanti vaikuttaa tosin tylsältä jenkkien coast to coast -matkan rinnalla! Aivan huippua, pääsispä tuonne itekin!

• Ooh, mä vaan haaveilin nuorena kielimatkoista. Olin viime kesänä ohjaajana Englannissa, ja sielläkin oli mun mielestä upeeta! Erilaisia kohteita. Toki aina tuntuu sitä “eksoottisemmalta” mitä kauemmas menee. ;-)

14. Vaikuttaa hienolta reissulta! Ja mikä ihana tapa toteuttaa kielikurssi, en tiennyt että sen voi tehdä noinkin. Olen kyllä superkateellinen tuosta leffa- ja sarjakulissiajelusta, sinne menisin itsekin ihan heti :)

15. Ihana toi the Simpsons paikka! :D Siellä kävisin itsekin mielelläni.
    Täsät tuli mieleen että olin itse STS:n kielimatkalla Australiassa vuonna 2009. Se oli myös tuollainen adventure-tyylinen matka, missä ei ollut opetusta luokassa. Oli kyllä tosi kiva matka :)

• Oii, tuo Australian matka on ollut varmasti kans hieno! Sitä ei taideta nykyään suomalaisille tarjota jostain syystä. Ehkä halukkaita ei niin kovasti ole ollut? Onhan se toki kaukana.

• Ei oo joo Australiaa vähään aikaan ollut, mikä on kyllä tosi sääli sillä Australia on hieno maa. Viime vuonna kävin siellä toisen kerran ja ens vuonna tarkoitus mennä uudestaan :)
      Suomesta meitä taisi silloin 2009 olla 7 ja Ruotsista yli 20.

• Australiassa olisi kyllä mahtava käydä. Vielä joku kerta. :-)

16. Takuulla ikimuistoinen reissu noille nuorille! Ihan huikeelta kuulostaa. Ja sinun kuvat on niin hienoja, ihanan värikkäitä :).

17. On kyllä ollut aika eeppinen reissu teillä! En ole itse käynyt kertaakaan Universal Studiosilla, ja sen verran kallista huvia että vähän hirvittää, mutta kai sinnekin pitäisi joskus. Santa Monicasta sen sijaan tykkäsin, ja vuoristoradan lipunhinta oli sopivan kohtuullinen, vaikka ei ehkä ollutkaan sieltä hurjimmasta päästä. :D

• Universal Studios on mun mielestä hintansa väärti. Netistä kun ostaa, niin saa samaan hintaan monesti kaksi päivää, jolloin ehtii vielä enemmän saada rahalleen vastinetta. Päivässäkin ehtii kaiken käydä läpi, mutta kyllä vaan väsyttää sitten iltasella. :-p

18. Itsellä on 21 vuotta siitä, kun tuli Universal studiosilla vietettyä ikimuistoinen päivä. Kirjoittelinkin postauksen teidän reissun aikana omasta Coast to Coast reissusta: http://www.rantapallo.fi/kohteenamaailma/2015/07/02/coast-to-coast-grazy-dream-1994/

Näyttäisi tuo hai olevan vielä samalla paikallaan, tulviva metro on siis vaihtunut :-) Back to the Future oli silloin kovin juttu, Simpson Ride siis sen tilalle tullut.

Pari vuotta sitten olin Orlandon Universal Studiolla päivän ja siellä on suurin osa samoja laitteita. Niin kuin joku jo kommentoikin, niin Harry Potter oli siellä uutuutena silloin. Samoin kuin toi Spyderman-ride, joka oli kyllä kaikkien aikojen kovin juttu missä olen ollut! Olen myös käynyt Disneyn Studioilla Pariisissa, ja sen verran voi huvipuistoihmisenä todeta, että studiot on aina parempia kuin “viereiset puistot”. Eli jos vain päivä aikaa ja ikää on enemmän kuin kymmenen, niin jättää Disneylandin väliin ja menee studioille, niin saa parempia elämyksiä! Sellaisen vinkin voisi myös antaa, että kannattaa käyttää niitä Single Line jonoja jos suinkin on olemassa. Kaverin tai muksun kanssa voi päästä jopa samaan aikaan laitteeseen, mutta säästää joka tapauksessa todella paljon jonotusajassa.

Mukava postaus! Tuli omia muistoja huvipuistoista ja Coast to Coast retkestä mieleen :-)

• 21 vuotta sitten Universal Studios on varmasti ollut erilainen. Vaikka on siellä vielä samojakin “laitteita”.

Tuolla Orlandossa haluaisin ehdottomasti kanssa päästä käymään! Sit ois koko Universal-perhe kasassa.

Disneyssä Pariisissa kävin itse vain siellä puiston puolella. Halusin nähdä sen linnan. Mut ensi kerralla sit se studio!

Single Line -jonot on kyl jees! Niitä käytin hyväkseen tuolla Universal Studiosilla. Kaikissa laitteissa sitä ei tosin ollut.

19. Himppasen verran ehkä harmittaa että tuli itse passattua tuo Universal Studios taannoin, vaikka sitä kovasti mietittiinkin. Tosin puolentoista kuukauden päästä ollaan taas Kaliforniassa ja suunnitelmat on kokolailla auki… Road trip ameriikan ihmemaan halki on ollut haaveissa itsellänikin muutamia vuosia, mutta viime ajat sekä Uutta-Seelantia että Australiaa autolla pitkin poikin suhanneena taitaa olla istumalihakset kulutettu hetkeksi loppuun.

Losille ei kyllä oikein lämmetty. Hollywood oli ihan jees, mutta koko kaupunki on niin laajalle levinnyt että oli jotenkin todella vaikea ottaa haltuun. Santa Monica sen sijaan oli aivan mahtava :)

– Miika

20. Universal Studios on kyllä mahtava! Singaporessa tuli käytyä, mutta tuo on vielä varmasti sata kertaa upeampi :D Losista olen juurikin kuullut, ettei se sovi lyhyeksi pysähdyskohteeksi:)

• Mun mielestä taas Losi nimenomaan sopii lyhyeksi pysähdykseksi. Päivä tai kaksi riittää helposti, kun ei siellä oikeen Universal Studiosin + Hollywoodin lisäksi ole muuta nähtävää. No ehkä Santa Monica ja/tai Venice Beach. Mut noikin ehtii hyvin kahdessa päivässä kiertää. :-)

21. ei hitsi, miten absurdilta tuntuis kävellä jossaintv-sarjan kuliseissa :-)

22. Universal Studios kiinnostaa aivan tajuttomasti, koska oon aikamoinen leffafani ollut jo pienestä pitäen :). Varmaankin sekoaisin nähdessäni kaikenlaisia kulisseja, joissa tuttuja sarjoja ja leffoja on kuvattu.

• Universal Studios on best! Osakan US on myös ihan uskomaton, joten suosittelen siellä joku kerta käymään. :-)

• Onko Osakaan järkeä mennä, jos ei ymmärrä kieltä? Siis Japanin huvipuistoissa taitaa olla usein pääkielenä kuitenkin japani eikä englanti :).

• Mä kävin mun siskon ja äidin kanssa, jotka eivät osaa yhtään japania, ja molemmat tykkäsivät tosi paljon! Japania siellä tosiaan käytetään, mutta kyllä esim. JAWS-veneajelun ymmärtää kontekstista, vaikka kieltä ei osaisikaan. :-)